Van Terracotta legers naar oude stadsmuren - Reisverslag uit Xi'an, China van Nico & Charissa - WaarBenJij.nu Van Terracotta legers naar oude stadsmuren - Reisverslag uit Xi'an, China van Nico & Charissa - WaarBenJij.nu

Van Terracotta legers naar oude stadsmuren

Blijf op de hoogte en volg Nico & Charissa

29 Mei 2013 | China, Xi'an

Als we ons ontbijt met spannende ingrediënten weer achter de kiezen hebben, treffen we in het busje naar het Terracotta leger een Nederlands echtpaar. Zij reizen ongeveer dezelfde route als wij maar dan omgekeerd. Tijdens de rit van ongeveer een uur hebben we elkaar dan ook genoeg te vertellen over wat we nog gaan zien.

Pas als we bij de locatie van het Terracotta leger ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Terracottaleger ) aankomen beseffen we hoe enorm deze vondst moet zijn geweest. De voormalige blootgelegde grafheuvel bestaat uit 2 hallen. Deze hallen zijn later over de opgravingen geplaatst om het opgegraven leger te beschermen tegen licht en weersinvloeden. Daarnaast staat nog een museum met de meest perfect bewaarde opgravingen met accessoires en wapens. Bovendien is er nog een vierde complex en deze staat boven het graf van de keizer zelf. Men durft echter door de ervaringen van de eerdere opgravingen en de daaruit ontstane beschadigingen dit graf met al zijn schatten nog niet te openen. Met de huidige technieken durft men het simpelweg nog niet aan.

De grootste hal met het grotendeels opgegraven leger spreekt ons het meeste aan. Deze is ook het bekendst. Hier brengen we dan ook de meeste tijd door.
We kunnen het op de weg naar buiten dan ook niet laten om 2 kleine terracotta soldaten als souvenir mee te nemen.

Op de weg terug treffen we het Nederlandse echtpaar weer in het busje. Het is zo gezellig dat we in no-time weer in het centrum van Xi'an staan, waar zij uitstappen. We nemen afscheid en de chauffeur zet ons af bij ons hotel.

Het is inmiddels zo mooi weer dat we besluiten om de eeuwenoude stadsmuur ( http://nl.gbtimes.com/reizen/bestemmingen/de-xian-stadsmuur ) maar eens te gaan bekijken. Deze loopt tenslotte pal achter ons hotel langs.

Boven op de muur kun je fietsen huren en dat doen we dan ook. De totale omtrek van de muur is 14 km. Tegenwoordig loopt de muur uiteraard door de stad. Doordat de stad in de loop der jaren zo gegroeid is heeft men buiten de muren gewoon doorgebouwd. Laagbouw en de meer historische gebouwen vind je binnen de muren. Daarbuiten de zakelijke wolkenkrabbers en woontorens.

Totaal zijn we zo'n anderhalf uur onderweg om deze 14 km op deze hobbelige oude keien te volbrengen. We sluiten af met een drankje op een van de bankjes op de muur.

Morgenavond springen we weer op de nachttrein. Dit keer naar Chengdu. We zijn dan dus weer even een dagje uit de lucht....dus tot overmorgen..

• 29 Mei 2013 - 15:20

Sanne:

Klinkt goed! Wat een avonturen beleven jullie zo met z'n tweeën! :-) Leuk hoor, geniet ervan!
    Groetjes uit Arnhem, Sanne

• 29 Mei 2013 - 15:28

Joost:

jullie rollen echt van het ene naar het volgende avontuur. Klinkt wederom leuk, ben ook benieuwd naar de foto's van muurfietsen en terracottaleger. Veel treinplezier, hopelijk niet in de buurt van een toilet of wagonovergang, Joost

• 29 Mei 2013 - 16:41

Joke:

Mooi verhaal weer, het is maar goed dat jullie een dagboek bijhouden anders zou je het aan het eind van de rit niet eens meer allemaal terug kunnen halen!!!!

• 29 Mei 2013 - 18:03

Joost:

Telkens weer een genot om jullie avonturen te kunnen volgen! Hebben toevallig bij de bieb een afgeschreven capitool reisgids china op de kop getikt en kunnen zo nog meer achtergrond vinden bij de vrrhalen! En stiekem ook zelf zin krijgen in zo'n mooie reis!!!

• 30 Mei 2013 - 12:45

Ina :

Hallo,
    leuk om jullie avonturen weer te volgen.
    Geniet verder