Natte rijst - Reisverslag uit Guilin, China van Nico & Charissa - WaarBenJij.nu Natte rijst - Reisverslag uit Guilin, China van Nico & Charissa - WaarBenJij.nu

Natte rijst

Blijf op de hoogte en volg Nico & Charissa

09 Juni 2013 | China, Guilin

Ons afscheid van de mooie bergtoppen van Yangshuo en het heerlijk relaxte hotel "Giggling Tree", valt ons wel enigszins zwaar. De leuke mensen, zowel gasten als personeel hebben ons verblijf tot een waar feestje gemaakt.

Onze taxi pikt ons om 9.00 op voor de rit naar Ping'an ( http://www.chinaodysseytours.com/guilin/pingan-village.html ). Op dat moment begint het al te regenen en zijn de karstbergen al in nevelen gehuld. Tijdens de rit van 4,5 uur gaat het alleen maar harder regenen. Uitendelijk komen in zulke slagregens terecht dat we alleen maar stapvoets kunnen rijden.

De regen veroorzaakt zoveel overlast dat de grond het eigenlijk niet meer kan verwerken. Overal zien we watervalletjes, weggeslagen asfalt en landverschuivingen. Tijdens het laatste stuk naar boven richting Ping'an rijden we zelfs langs een volledig op hol geslagen rivier die is veranderd in een woeste modderstroom. De weg voor ons ligt bezaaid met gevallen rotsen van de bergwand en er zijn stukken weg overstroomd of weggeslagen. Onze chauffeur is er niet gerust op en terwijl hij tussen alle puin door zigzagt, houdt hij in zichzelf mompelend, afwisselend een bezorgde blik op de kolkende modderstroom naast ons en daarna weer op de rotswand aan de andere kant.

Uiteindelijk komen we zonder kleerscheuren op de plek waar de auto niet verder mag en kan. Vanaf hier is het nog een klein half uur te voet naar boven. Als we stoppen worden we opgewacht door heuse "dragers". Deze deponeren onze rugzakken in grote manden en dragen deze manden vervolgens op hun rug ( volgens ons kun je ze beter aan de draagbanden dragen maar goed ). Zo sjokken we, inclusief regenpak, het laatste stuk naar boven.

Aangekomen op onze hotelkamer hebben we wederom, ondanks dat het regent, een prachtig uitzicht over de rijstterrassen. We hopen maar dat de regen wegtrekt, zodat dit uitzicht nog beter wordt. ..

• 09 Juni 2013 - 16:10

Joke:

Nou zeg....jullie houden de spanning er wel in........Hopelijk morgen meer zon......al zou het alleen al maar voor de foto's zijn.......maar......het hoort er allemaal bij.

• 10 Juni 2013 - 07:54

Peter:

Ja, ook dát is China!!!! Maar meestal duurt dat niet zo lang toch? Na regen komt zonneschijn, ook in China.
    Benieuwd naar zonnige foto's, want volgens mij is het een prachtige omgeving.

• 10 Juni 2013 - 19:49

Hanneke:

Ja dat hoort er ook bij he slecht weer, wij hebben hier nu wel mooi weer.
    Misschien voor jullie ook morgen.
    Dat is zeker spannend he al die regen.
    Morgen weer beter en zien we weer mooie foto's van jullie in de zon.